آستیگماتیسم چیست؟
آستیگماتیسم یک وضعیت شایع چشم است که به راحتی توسط عینک ها، لنزهای تماسی و یا جراحی تصحیح می شود.
آستیگماتیسم برای چشمی که به صورت کامل گرد نیست ایجاد می شود. این یکی از انواع عیوب انکساری است. آستیگماتیسم تقریبا در همه با درجات مختلف اتفاق می افتد. برای مشکلات ایجاد شده توسط آستیگماتیسم، عینک ها، لنزهای تماسی، و حتی روشهای اصلاح بینایی، همگی از جمله گزینه های درمانی می باشند.
چشم یک انسان به طور طبیعی مانند یک کره است. تحت شرایط عادی، هنگامی که نور وارد چشم می شود، با تغییر مساوی زاویه در دو طرف، تصویری واضح از جسم را می سازد. در حالیکه چشم کسی که مبتلا به آستیگماتیسم است، بیشتر شبیه توپ فوتبای آمریکایی و یا پشت یک قاشق شکل گرفته است. برای این شخص با ورود نور به چشم، نور در جهتی بیش از جهت دیگر انکسار می یابد و تنها اجازه وضوح به بخشی از جسم در یک زمان می دهد. اشیاء در هر فاصله می تواند تار و مواج به نظر برسند.
چه چیزی باعث آستیگماتیسم می شود؟
آستیگماتیسم یکی از عوامل طبیعی و رایج تار یا تحریف شده دیده شدن اجسام می باشد. دلیل اصلی مشخص نیست.
نشانه های آستیگماتیسم چیست؟
افراد مبتلا به آستیگماتیسم معمولا دید تاری دارند که می تواند همراه با خستگی چشم نیز باشد. لزوما این موارد دلیلی بر ابتلا به آستیگماتیسم نمی باشند اما در صورت مشاهده یکی از این عوامل شخص باید تحت معاینه چشم قرار گیرد.
آستیگماتیسم چگونه تشخیص داده می شود؟
دکتر شما می تواند با یک معاینه چشم کامل آستیگماتیسم را تشخیص دهد. آستیگماتیسم ممکن است با دیگر مشکلات بینایی همچون نزدیک بینی و دور بینی توام شود. بدلیل آنکه آستیگماتیسم به آهستگی رشد می کند، شما باید به محض مشاهده تغییر در بینایی به پزشک مراجعه نمایید.
آستیگماتیسم چگونه درمان می شود؟
تقریبا تمامی درجات آستیگماتیسم را می توان با تجویز عینک و یا لنز تماسی مناسب تصحیح کرد. برای شخصی با درجه پایین آستیگماتیسم، تا زمانی که شرایط دیگر مانند نزدیک بینی و یا دور بینی وجود ندارند، عدسی های اصلاح کننده به هیچ عنوان مورد نیاز نمی باشند. اگر آستیگماتیسم به سمت افزایش درجه پیش رود، احتمالاعدسی های اصلاح کننده مورد نیاز می باشند.
• عدسی های اصلاح کننده ( عینک ها یا لنزهای تماسی). برای آستیگماتیسم، لنزهای نرم تماسی خاص به نام لنزهای چنبره تجویز می شوند. لنزهای نرم چنبره توانایی بیشتری در انکسار و یا خم کردن نور در جهتی نسبت به جهت دیگر دارند. گزینه ی دیگر، به خصوص برای میزان آستیگماتیسم بالاتر، لنزهای تماسی سفت با قابلیت نفوذ گاز می باشند. پس از انجام تست های مختلف، پزشک چشم شما، نسخه ایده ال برای شما را تعیین می کند.
• جراحی انکساری. روش دیگر برای تصحیح آستیگماتیسم، تغییر شکل قرنیه از طریق جراحی انکساری یا لیزری چشم می باشد. از آنجاییکه بیش از یک نوع جراحی انکساری وجود دارد، درمان های خاص به صورت فردی برای هر بیمار توصیه می شود.
جراحی های انکساری نیازمند چشم های سالم می باشند که عاری از مشکلات شبکیه، زخم قرنیه و هرگونه بیماری چشم باشند. از آنجاییکه تکنولوژی همواره در حال پیشرفت است، بسیار مهم است که قبل از تصمیم برای جراحی انکساری، تمامی گزینه ها و احتمالات درمان مناسب مورد بررسی قرار گیرند.
1. توئیتر
بعضی می گویند استفاده از تویتر به زمان زیادی نیاز ندارد. البته من با این مسئله موفق نیستم. مخصوصا در زمانی که شما از تویتر استفاده تجاری می کنید، باید مسایل زیادی را در نظر بگیرید. برای این کار شما باید سعی کنید توجه افراد را به خود جلب کرده و سپس برند و محتوای خود را ارتقا دهید. پاسخ های شما به مشتریان باید به روز و بسیار مفید باشند. یعنی که شما باید هر روز هفته در حال ارتباط گرفتن با مشتریان خود باشید. اگر قصد دارید از تویتر برای تجارت خود استفاده کنید، پیشنهاد می کنم از ابزارهای کمکی برای بهبود بازده خود استفاده کنید.
مثال های مناسب بافر و هوت سویت (Buffer و ( Hootsuite هستند. این ابزار به شما کمک می کنند چندین اکانت و چندین یوزر داشته باشید و همین طور به شما اجازه می دهند تویت های خود را برنامه ریزی کنید( بدین وسیله می توانید محتوای خود را به طور منظم ، مثلا روزانه به صورت خودکار منتشر کنید). بعضی افراد فکر می کنند این نوع روش کار کردن مناسب نیست اما وقتی شما بسیار سرتان شلوغ است(همان طور که تمام تجارت های خوب این طور هستند) استفاده کردن از این روش ها اصلا ایرادی نخواهد داشت. همین طور بهتر است جست و جوی زنده تویتر خود را در جست و جو گر باز بگزارید. با این کار می توانید هر زمانی که خواستید به بحث های متفاوت این سایت وارد شوید.
2. فیس بوک
فیس بوک می تواند رسانه ای بسیار عالی باشد اما احتمال بروز ضررهای فجیع نیز در آن زیاد است. برای موفق شدن می توانید از روش زیر پیروی کنید:
a. بسیار فعال باشید: اکانتی که فعال نباشد و مدام به روز نشود باعث می شود افراد انگیزه کمتری پیدا کرده و دیگر از صفحه شما دیدن نکنند.
b. از فیس بوک برای جنبه های مناسب برند خود استفاده کنید: هر شبکه اجتماعی باید برای رسیدن به هدف درونی خودش استفاده شود. تویتر جای مناسبی برای منتشر کردن محتوای بازاریابی درونی(پست های بلاگ و غیره) است، در حالی که فیس بوک بیشتر برای ایجاد محیط هایی جذاب و مفرح و ارتقای فضای جامعه مجازی مشتریان تجارت شما مناسب است.
نکته: عکس های خنده دار از کارمندان خود گذاشته و به صورت منظم از کاربران سوال بپرسید تا سطح فعالیت آنها بالا باقی بماند. درک این مسئله که پرسیدن کدام سوالات می تواند فواید بیشتری به همراه داشته باشد، اهمیت ویژه ای دارد.
3. لینکداین
لینکداین یکی از بهترین شبکه های اجتماعی برای تجارت، مخصوصا تجارت های B2B محسوب می شود. دسته بندی و هدفمندی این شبکه بسیار عالی است و به شما اجازه می دهد دقیقا افرادی را مخاطب خود قرار دهید که مشخصات بازار هدف شما را دارند.
نکته اضافی: برای اینکه بتوانید از دیگران متمایز باشید در بخش "پاسخ ها" به سوالات افراد پاسخ دهید(و خودتان نیز چندین سوال بپرسید). این کار باعث می شود افراد بفهمند شما در چه رابطه ای صحبت می کنید. در واقع شما به نوعی بازاریابی درونی انجام داده یا مشتریان بلقوه می سازید. همین طور گروه های تجاری در این سایت وجود دارد که می توانید در آنها عضو شده و محتویات و بحث های تجارت خود را در آنها منتشر کنید. البته زمانی که در این گروه عضو شده یا فعالیت می کنید باید مراقب باشید. همیشه به دنبال فروختن محصول یا خدمات خود نباشید. هیچ کس حاضر نیست با افرادی دوست شود که تنها به دنبال محصولات خود هستند و هیچ فایده دیگری ندارند. اگر به دیگران کمک کرده و حضوری مفید در این سایت داشته باشید، افراد نیز به شما احترام می گذارند و بیشتر به سمت خدمات یا محصولات شما جذب می شوند.
4. پین ترست
پین ترست سایتی عالی برای نشان دادن عکس ها و ایجاد محیطی جذاب برای بازدیدکنندگان است. با استفاده از این سایت می توانید به راحتی تجارت خود را به دیگران معرفی کنید.
نکته اضافی: اگر عکس های خوبی در صفحه خود دارید(مثلا اینفوگرافیک های آموزنده) بخش add the Pin It button را در بالا و پایین عکس اضافه کنیدو مطمئن شوید RSS بلاگ شما غیرفعال است. اگر RSS باز باشد می تواند مشکلاتی در برنامه اوت لوک ایجاد کنید. مطمئن شوید که این مسئله باعث عصبانیت مشتریانتان نشود.
5. یوتیوب و یا آپارات
یوتیوب موتور جست جوی عظیم و بسیار خوبی است که شما می توانید فیلم های خود را در آن آپلود کنید. آیا این سایت برای تجارت خوب است؟ در حال حاضر یوتیوب نسبت به سایت های هاستینگ فیلم دیگر مانند ویمئو(Vimeo) مزیت های بیشتر دارد. البته هر رسانه اجتماعی مزیت ها و ضررهای خود را دارد. در تحقیقات انجام شده توسط socialbakers آپلود فیلم در فیس بوک و یوتیوب با هم مقایسه شده اند. اگرچه هر دو روش آپلود فیلم تعداد لایک ها و اشتراک های مشابهی داشتند اما فیس بوک تعداد بیشتری کامنت داشت. البته شایان ذکر است که اکثر افراد ترجیح می دهند از یوتیوب برای هاست کردن فیلم های خود استفاده کنند.
6. گوگل پلاس(Google+)
گوگل پلاس احتمالا در آینده یکی از بهترین شبکه های اجتماعی مناسب برای تجارت تبدیل می شود. این شبکه محل هایی به نام Hangout دارد که می توانید فیلم های خود را در آن آپلود کرده و با افراد متفاوت(مشتریان فعلی یا احتمالی) در مورد آنها بحث کنید. همین طور جوامعی متفاوتی در این سایت طراحی شده اند که شما می توانید با تشکیل و بکار گرفتن آنها سطح تعامل افراد را بالا ببرید. این سایت مزیت های بسیاری دارد و می تواند به یکی از قوی ترین رسانه های اجتماعی تبدیل شود.
7. اینستاگرام
اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی بسیار بزرگ است که اخیرا توسط فیس بوک به قیمت 1 بیلیون دلار خریداری شده است. افراد زیادی از برنامه موبایلی جذاب اینستاگرام برای عکس گرفتن و اشتراک گذاشتن عکس ها استفاده می کنند. از آن غافل نشوید.
8. تامبلر
تامبلر یکی از محبوب ترین پلتفورم های بلاگ نویسی محسوب می شود. اگر شما چندین کانال برندینگ جدا از بلاگ اصلی خود داشته باشید می توانید با استفاده از این سایت سریعا تمامی آنها را آپدیت کنید.
9. فور اسکوئر
فوراسکوئر شبکه ای عالی برای متعهد کردن مشتریان و ایجاد رقابت بین آنها محسوب می شود. در این برنامه هر وقت مشتریان از تجارت شما دیدن می کنند یا از خدمات شما خریداری می کنند، امتیازی به آنها تعلق می گیرد. ذات رقابتی این برنامه زمانی مشخص می شود که اشخاص دارای تعداد بیشتر بازدیدکننده به شهردار آن منطقه تبدیل می شود. این مسئله باعث می شوند مشتریان به دنبال ارتقای وضعیت خود باشند و سعی کنند به افتخار شهردار شدن دست پیدا کنند. این نوع پاداش جذاب باعث می شود مشتریان متعهد به شما وابستگی خود به خدمات شما را بروز دهند و تبلیغ مناسبی برای تجارت شما محسوب می شود.
شما می توانید قدم فراتر گذاشته و اعلام کنید که هر کس شهردار شود از امکانات ویژه برخوردار خواهد بود. این کار باعث می شود رقابت بیشتر شده و افراد بیشتری از تجارت شما دیدن کنند.).
این شبکه ها همگی در خارج از ایران بسیار فعال بوده اند ولی به علت عدم آگاهی کاربران ایرانی و نیز استفاده های نا صحیح از ایشان فیلتر شده و بی اثر شده اند. آرزو می کنم که هر روز صنعت بازاریابی ایران پیشرفت کرده و از این ابزار های عالی استفاده کنیم.
توصیه می کنم که برای برنامه خود برنامه ریزی کنید. شبکه های اجتماعی هم به شما کمک می کند و هم صدمه میزند.